Demand for catering services in Poland over the period of the EU membership

Main Article Content

Krystyna Świetlik


Keywords : catering, eating out, consumer, household, catering establishment, demand for catering services
Abstract
Growth of incomes and change in lifestyles have resulted in Polish people showing a greater willingness to eat out. The objective of this paper is to show the change in demand for catering services during the period 2004–2014. Changes in the number of catering establishments are discussed, as is the size of retail sales and revenue from eating out. The size and structure of household expenditure for eating out are analysed. Research has shown that a slowdown in Polish economy, resulting from the global financial crisis, has not caused a reduction in households’ expenditure on eating out. Results of research suggest that under the influence of growth of wealth and a change in the general model of consumption, the popularity of eating out among Polish consumers will continue to grow.

Article Details

How to Cite
Świetlik, K. (2016). Demand for catering services in Poland over the period of the EU membership. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (114), 107–120. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.114.14
References

DĄBROWSKA A., 2008: Rozwój rynku usług w Polsce - uwarunkowania i perspektywy rozwoju, SGH, Warszawa, s. 203-204.

DĄBROWSKA A., GUTKOWSKA K., JANOŚ-KRESŁO M., OZIMEK I., 2010: Serwicyzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych. Uwarunkowania i tendencje, Difin, Warszawa, s. 116.

DEFRA, 2015: Family Food 2014, National Statistics Publication, London, s. 3.

DOMINIK P., 2013: Gastronomia, Wydawnictwo ALMAMER, Warszawa, s. 265.

EUROSTAT, 2015: Final consumption expenditure of households, by purpose (% of total), http://ec.europa.eu/eurostat/ (odczyt: 2.02.2016).

GUS, 2015: Budżety gospodarstw domowych w 2014 r., Warszawa, s. 136.

GUS, 2005: Mały Rocznik Statystyczny Polski 2005, Warszawa, s. 198.

GUS, 2005: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2005, Warszawa, s. 538.

GUS, 2007: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2007, Warszawa, s. 540.

GUS, 2008: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2008, Warszawa, s. 543.

GUS, 2009: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2009, Warszawa, s. 551.

GUS, 2010: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2010, Warszawa, s. 590.

GUS, 2011: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2011, Warszawa, s. 539.

GUS, 2012: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2012, Warszawa, s. 590.

GUS, 2015: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2015, Warszawa, s. 542.

GUS, 2015: Rynek wewnętrzny w 2014 r., Warszawa, s. 15.

GUS, 2015: Rynek wewnętrzny w 2014 r., Warszawa, s. 46.

KWIATKOWSKA E., LEVYTSKA G., 2011: Usługi gastronomiczne - znaczenie i tendencje rozwoju, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 45-51.

LEVYTSKA G., 2007: Stan i kierunki rozwoju polskiego rynku usług gastronomicznych. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (63), 135-136.

PMR, 2014: Rynek HoReCa w Polsce 2014. Analizy rynku i prognozy rozwoju na lata 2014-2019, Warszawa.

SALA J., 2011: Marketing w gastronomii, Wyd. II zmienione, PWE, Warszawa, s. 28.

SFINKS POLSKA S.A., 2014: Strategia Sfinks Polska S.A. na lata 2015-20120, Warszawa, s. 7-8.

ŚWIETLIK K. (red.) 2015: Popyt na żywność. Stan i perspektywy, IERiGŻ-PIB, ARR, MRiRW, Warszawa, seria: Analizy rynkowe, nr 16, s. 36-37.

ZALEGA T., 2010: Miejsce usług w konsumpcji gospodarstw domowych wysokodochodowych, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, Zeszyt 17, s. 458.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.