Konsumencka gotowość do realizacji zrównoważonego wzorca spożycia żywności

Main Article Content

Joanna Kaczorowska
Barbara Kowrygo


Słowa kluczowe : zrównoważona konsumpcja, zachowania konsumentów, środowisko naturalne, wzorce spożycia
Abstrakt
Celem artykułu była ocena zachowań konsumentów deklarujących znajomość terminu zrównoważona konsumpcja żywności oraz określenie, czy odpowiadają one wyróżnikom tego sposobu żywienia. Wykorzystano dane pierwotne zebrane metodą CATI wśród 212 mieszkańców największych miast woj. mazowieckiego. Wykazano, że najważniejszymi czynnikami wyboru żywności były: smak, jakość, zdrowe żywienie i bezpieczeństwo żywności. Należy odnotować, że badani nad cenę przedkładali lokalne pochodzenie produktów, ochronę środowiska oraz etyczne i społeczne standardy w produkcji. W większości reprezentowali prośrodowiskowe zachowania w kwestii opakowań żywności oraz gospodarowania żywnością w domach. Mimo to gotowość zmiany żywienia na zrównoważone oznaczała dla badanej grupy wzrost spożycia wartościowych dla zdrowia produktów roślinnych, ale nie kosztem jaj i mleka oraz mięsa. Wykazane prośrodowiskowe na ogół zachowania i opinie konsumentów stają się siłą sprawczą innowacyjnych rozwiązań i produktów na rynku żywności, na razie nie w głównym nurcie, ale można mieć nadzieję, że z czasem prośrodowiskowa świadomość będzie oznaczać taki wzór konsumpcji.

Article Details

Jak cytować
Kaczorowska, J., & Kowrygo, B. (2016). Konsumencka gotowość do realizacji zrównoważonego wzorca spożycia żywności. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (114), 33–44. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.114.18
Bibliografia

ABELIOTIS K., KONIARI C., SARDIANOU E., 2010: The profile of the green consumer in Greece. International Journal of Consumer Studies 34, 153-160.

DAGEVOS H., VOORDOUW J., 2013: Sustainability and meat consumption. Is reduction realistic? Sustainability: Science, Practice & Policy 9, 60-69.

EIPRO, 2006: Environmental Impact of Products (EIPRO). Analysis of the life cycle environmental impacts related to the final consumption of the EU-25. Main Report. Technical report EUR 22284 EN. European Commission Join Research Centre (DG JRC).

FAO, 2010: International Scientific Symposium. Biodiversity and sustainable diets - united against hunger. Rome, Italy: FAO headquarters, 2010.

JANSSON J., MARELL A., NORDLUND A., 2010: Green consumer behavior. Determinants of curtailment and eco-innovation adoption. Journal of Consumer Marketing 27, 358-370.

MACDIARMID J., KYLE J., HORGAN G., LOE J., FYFE C., JOHNSTONE A., MCNEILL G., 2011: Livewell: a balance of healthy and sustainable food choices. WWF, Rowett Institute of Nutrition and Health, University of Aberdeen, London.

MEULENBERG M., 2003. Consument en burger, betekenis voor de markt vanlandbouwproducten en voedingsmiddelen. (Consumer and citizen, meaning for the market and agricultural products and food products). Tijdschrift voor Sociaal Wetenschappelijk onderzoek van de landbouw 18 (1), 43-56.

ROTHGERBER H., 2014: A comparison of attitudes toward meat and animals among strict and semi-vegetarians. Appetite 72, 98-105.

SUSTAIN, 2007: Eat well and save the planet! A guide for consumers on how to eat greener, healthier and more ethical food. Sustain: The alliance for better food and farming. London.

WHO, 2015. Obesity. http://www.euro.who.int/en/health-topics/noncommunicable-diseases/obesity, dostęp: 20.04.2016.

WWF-UK, 2011: LIVEWELL: HEALTHY PEOPLE, HEALTHY PLANET. pobrane 10 września 2014 z: http://assets.wwf.org.uk/downloads/livewell_healthy_people _ healthy_planet. pdf?_ga=1.50698538.2092383477.1416932597

ZAKOWSKA-BIEMANS S., 2011: Polish consumer food choices and beliefs about organic food. British Food Journal 113, 122-137.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora