Popyt na usługi gastronomiczne w Polsce w okresie poakcesyjnym

Main Article Content

Krystyna Świetlik


Słowa kluczowe : gastronomia, żywienie poza domem, konsument, gospodarstwo domowe, placówki gastronomiczne, popyt na usługi gastronomiczne
Abstrakt
Wzrost dochodów i zmiany stylu życia ludności powodują, że Polacy coraz chętniej spożywają posiłki poza domem. Celem prezentowanego opracowania jest pokazanie zmian w popycie na usługi gastronomiczne w latach 2004–2014. Omówiono zmiany liczby placówek gastronomicznych, wielkości sprzedaży detalicznej i przychodów w placówkach gastronomicznych. Dokonano analizy i oceny poziomu i struktury wydatków gospodarstw domowych na żywienie w gastronomii. Przeprowadzone analizy ujawniły silną wzrostową tendencję popytu na usługi gastronomiczne w okresie poakcesyjnym i pokazały, że spowolnienie gospodarcze w Polsce, będące następstwem światowego kryzysu finansowo- gospodarczego nie spowodowało zmniejszenia wydatków gospodarstw domowych na gastronomię. Wyniki analiz sugerują, że pod wpływem wzrostu poziomu zamożności i zmian ogólnego modelu konsumpcji, popularność żywienia poza domem wśród polskich konsumentów będzie nadal rosła.

Article Details

Jak cytować
Świetlik, K. (2016). Popyt na usługi gastronomiczne w Polsce w okresie poakcesyjnym. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (114), 107–120. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.114.14
Bibliografia

DĄBROWSKA A., 2008: Rozwój rynku usług w Polsce - uwarunkowania i perspektywy rozwoju, SGH, Warszawa, s. 203-204.

DĄBROWSKA A., GUTKOWSKA K., JANOŚ-KRESŁO M., OZIMEK I., 2010: Serwicyzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych. Uwarunkowania i tendencje, Difin, Warszawa, s. 116.

DEFRA, 2015: Family Food 2014, National Statistics Publication, London, s. 3.

DOMINIK P., 2013: Gastronomia, Wydawnictwo ALMAMER, Warszawa, s. 265.

EUROSTAT, 2015: Final consumption expenditure of households, by purpose (% of total), http://ec.europa.eu/eurostat/ (odczyt: 2.02.2016).

GUS, 2015: Budżety gospodarstw domowych w 2014 r., Warszawa, s. 136.

GUS, 2005: Mały Rocznik Statystyczny Polski 2005, Warszawa, s. 198.

GUS, 2005: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2005, Warszawa, s. 538.

GUS, 2007: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2007, Warszawa, s. 540.

GUS, 2008: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2008, Warszawa, s. 543.

GUS, 2009: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2009, Warszawa, s. 551.

GUS, 2010: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2010, Warszawa, s. 590.

GUS, 2011: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2011, Warszawa, s. 539.

GUS, 2012: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2012, Warszawa, s. 590.

GUS, 2015: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2015, Warszawa, s. 542.

GUS, 2015: Rynek wewnętrzny w 2014 r., Warszawa, s. 15.

GUS, 2015: Rynek wewnętrzny w 2014 r., Warszawa, s. 46.

KWIATKOWSKA E., LEVYTSKA G., 2011: Usługi gastronomiczne - znaczenie i tendencje rozwoju, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 45-51.

LEVYTSKA G., 2007: Stan i kierunki rozwoju polskiego rynku usług gastronomicznych. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (63), 135-136.

PMR, 2014: Rynek HoReCa w Polsce 2014. Analizy rynku i prognozy rozwoju na lata 2014-2019, Warszawa.

SALA J., 2011: Marketing w gastronomii, Wyd. II zmienione, PWE, Warszawa, s. 28.

SFINKS POLSKA S.A., 2014: Strategia Sfinks Polska S.A. na lata 2015-20120, Warszawa, s. 7-8.

ŚWIETLIK K. (red.) 2015: Popyt na żywność. Stan i perspektywy, IERiGŻ-PIB, ARR, MRiRW, Warszawa, seria: Analizy rynkowe, nr 16, s. 36-37.

ZALEGA T., 2010: Miejsce usług w konsumpcji gospodarstw domowych wysokodochodowych, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, Zeszyt 17, s. 458.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.