Differentiation of development of internal trade in Poland by regions in the years 2005–2014

Main Article Content

Joanna Wrzesińska-Kowal
Katarzyna Drabarczyk
Katarzyna Kułaga


Keywords : domestic trade, sorting line, retail and wholesale
Abstract
The article presents the changes observed in the internal trade in Poland in 2004–2015. The aim of the study is to determine the degree of development of internal trade in individual regions in Poland. The second aim is to create ranking for Polish regions for 2014 using four methods of linear ordering. These methods are as follows: standardization, zero unitarization, Z. Hellwig and TOPSIS. In accordance with the selection supporting procedure the ranking best-reflecting real trade development was chosen. The significant role of trade sector in the economy and labour market was emphasized.

Article Details

How to Cite
Wrzesińska-Kowal, J., Drabarczyk, K., & Kułaga, K. (2016). Differentiation of development of internal trade in Poland by regions in the years 2005–2014. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (116), 81–94. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.116.47
References

ADACH-STANKIEWICZ E., MATULSKA-BACHURA A., 2015: Rynek wewnętrzny w 2014 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.

ADAMOWICZ M., 2015: Przekształcenia w sektorze handlu detalicznego i strategiach przedsiębiorstw na rynkach towarów konsumpcyjnych w Polsce, Handel Wewnętrzny 5, 5-6, 11-14.

ALTKORN J., KRAMER T. (red.), 1998: Leksykon marketingu, PWE, Warszawa.

DRZAZGA M., 2016: Ewolucja form handlu detalicznego na początku XXI wieku, Handel Wewnętrzny 3, 114-125.

HELLWIG Z., 1968: Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju oraz zasoby i strukturę wykwalifikowanych kadr, Przegląd Statystyczny 15, 4, 307-327.

HWANG C.L., YOON K., 1981: Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications, Springer.

KOSICKA-GĘBSKA M., GĘBSKI J., KWIECIŃSKA K., 2016: Znaczenie sieci dyskontowych w decyzjach zakupowych polskich konsumentów, Problemy Zarządzania 14, 1, 1 (57), 106-118.

KŁOSIEWICZ-GÓRECKA U., 2014: Zmiany w handlu w okresie spowolnienia gospodarczego, Marketing i Rynek 7, 2-13.

KUKUŁA K., 1989: Statystyczna analiza strukturalna i jej zastosowanie w sferze usług produkcyjnych dla rolnictwa, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, Monografie 89.

KUKUŁA K., 2000: Metoda unitaryzacji zerowanej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

KUKUŁA K., LUTY L., 2015: Propozycja procedury wspomagającej wybór metody porządkowania liniowego, Przegląd Statystyczny 62 (2), 219-230.

MARAK J., 2000: Ekonomika handlu, Continuo, Wrocław.

REFORMAT B., 2016: Geolokalizacja jako nowe wyzwanie dla podmiotów handlu detalicznego w Polsce, Handel Wewnętrzny 2, 355-363.

SŁAWIŃSKA M. (red.), 2008: Kompendium wiedzy o handlu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

ŚMIGIELSKA G., WIŚNIEWSKA S., 2016: Innowacje marketingowe w handlu detalicznym, Problemy Zarządzania 14, 1 (57), 1, s. 57-70.

SZULCE H., 1998: Struktury i strategie w handlu, Wydawnictwo PWE, Warszawa.

TAJER S., 2014: Procesy konsolidacji w handlu hurtowym w okresie spowolnienia gospodarki, Handel Wewnętrzny 3, 3-14.lw

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles
Most read articles by the same author(s)