An economy based on creativity and its measurement

Main Article Content

Jan Wołoszyn

Abstract
This article presents the basic concepts of creativity-based economy (GOT) by R. Florida and its method of measurement. The economy of creativity was shown in the context of a knowledge economy (GOW) showing their common and different issues. Measurement of GOT were related to three areas, namely talent, technology and tolerance. Place of Poland in the ranking of European countries, America and Asia in terms of ratio GOT and GOW was also presented. By showing the measurement procedure GOT one has also referred to the research of the conditions and quality of life of the Poles, in which, inter alia, the level of human capital, professed values or tolerance of the population were determined.

Article Details

How to Cite
Wołoszyn, J. (2010). An economy based on creativity and its measurement. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (86), 5–14. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2010.86.84
References

AMBROSEWICZ-JACOBS J. 2004: Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych. Wyd. Stowarzyszenie Willa Decjusza, Kraków.

BURZYŃSKI W. 2007: Intensywność innowacji w przedsiębiorstwach przemysłu przetwórczego a rozwój gospodarki wiedzy w Polsce. [w:] Okoń-Horodyńska E., Pangsy-Kania S. (red.): Innowacyjność w budowaniu gospodarki i wiedzy w Polsce. Wyd. Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa.

CZAPIŃSKI J., PANEK T. (red.) 2009: Diagnoza Społeczna 2009 - Warunki i Jakość Życia Polaków. Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.

European Commission (EC) 2006: Economy of Culture in Europe. DG Education and Culture, Bruksela.

DANIŁOWSKA A. 2006: Źródła, warunki i znaczeni kredytu towarowego dla gospodarstw indywidualnych. Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, Ekonomika Rolnictwa, 92(2). (Crossref)

DOMAŃSKI S.R. 1990: Gospodarka przestrzenna. PWN, Warszawa.

FLORIDA R. 2005: The Flight of the Creative class. The new global competition for talent. Harper Business, New York.

FLORIDA R. 2006: Regions and universities can Foster a creative economy. The Chronicle of Higher Education Review.

GIZA-POLESZCZUK A. 2000: Przestrzeń publiczna. [w:] Giza-Poleszczuk A., Marody M., Rychard A. (red.): Strategia i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej, IFiS PAN, Warszawa.

REBER A.S., REBER E.S. 2008: Słownik psychologii. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.

TOMASZEWSKI A. 2008: Normy a tolerancja. [w:] Porozmawiajmy. Europejskie debaty o wartościach. www.fodz.pl

ŻELAZNY R. 2006: Gospodarka oparta na wiedzy w Polsce - diagnoza stanu według Knowledge Assessment Methodology 2006. [w:] Okoń-Horodyńska E., Piech K. (red.): Unia Europejska w kontekście strategii lizbońskiej oraz gospodarki i społeczeństwa w Polsce. Wyd. Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles
Most read articles by the same author(s)