Prozdrowotne i hedonistyczne uwarunkowania decyzji konsumenckich na rynku pieczywa

Main Article Content

Marzena Jeżewska-Zychowicz
Iwona Kowalczuk


Słowa kluczowe : konsument, rynek pieczywa, konsumpcja, uwarunkowania spożycia
Abstrakt
Celem badania było określenie znaczenia motywów zdrowotnych oraz hedonistycznych, w tym sensorycznych, w warunkowaniu chęci spożywania sześciu rodzajów pieczywa poddanych różnym modyfikacjom technologicznym. Badanie zrealizowano we wrześniu 2014 roku w grupie 1014 Polaków w wieku 21 lat i powyżej. Większe znaczenie przypisywane motywom hedonistycznym sprzyjało częstszej konsumpcji pieczywa jasnego, podczas gdy motywy zdrowotne były czynnikiem ograniczającym spożywanie tego pieczywa. Znaczenie obydwu motywów nie różnicowało istotnie deklarowanej chęci nabywania pieczywa o długim terminie przydatności do spożycia. W stosunku do pieczywa o cechach prozdrowotnych zarówno osoby deklarujące duże znaczenie motywów zdrowotnych, jak i hedonistycznych w warunkowaniu wyboru żywności wykazywały większą skłonność do jego spożywania w porównaniu z osobami, które określiły znaczenie tych motywów jako nieważne. Wybór nowych rodzajów pieczywa o zmodyfikowanych cechach w kierunku zwiększenia ich walorów zdrowotnych był warunkowany zarówno motywami zdrowotnymi, jak i hedonistycznymi. Oznacza to, że konsumenci doceniając walory zdrowotne takiej żywności, oczekiwali, że jej spożywanie będzie także źródłem pozytywnych emocji i doświadczeń w trakcie spożywania i po spożyciu.

Article Details

Jak cytować
Jeżewska-Zychowicz, M., & Kowalczuk, I. (2016). Prozdrowotne i hedonistyczne uwarunkowania decyzji konsumenckich na rynku pieczywa. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (114), 95–106. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.114.23
Bibliografia

ARES G., BESIO M., GIMÉNEZ A., DELIZA R., 2010: Relationship between involvement and functional milk deserts intention to purchase. Influence of attitude towards packaging characteristics. Appetite, vol. 55, s. 298-304.

ARVOLA A., LÄHTEENMÄKI L., DEAN M., VASSALLO M., WINKELMANN M., CLAUPEIN E., SABA A., SHEPHERD R., 2007: Consumers' beliefs about whole and refined grain products in the UK, Italy and Finland. Journal of Cereal Sciences, vol. 46, s. 197-206.

BAIXAULI R., SALVADOR A., HOUGH G., FISZMAN S.M., 2008: How information about fibre (traditional and resistant starch) influences consumer acceptance of muffins. Food Quality and Preference, vol. 19, s. 628-635

BOROWSKA A., KOWRYGO B., 2013: Innowacyjność produktowa na przykładzie sektora piekarskiego. Wyd. SGGW, Warszawa.

COX D.N., KOSTER A., RUSSELL C.G., 2004: Predicting intentions to consume functional foods and supplements to offset memory loss using an adaptation of protection motivation theory. Appetite, 2004, vol. 33, s. 55-64.

DEAN M., RAATS M.M., SHEPHERD R., ARVOLA A., LÄHTEENMÄKI L., SABA A., 2007: Consumer perceptions and expectations for healthy cereal products. Journal of Cereal Science, vol. 46, s. 188-196.

DEWETTINCK K., VAN BOCKSTAELE F., KÜHNE B., VAN DE WALLE D., COURTENS T.M., GELLYNCK X., 2008: Nutritional value of bread: Influence of processing, food interaction and consumer perception. Journal of Cereal Science, vol. 48, 243-257.

GINON E., LOHEAC Y., MARTIN C., COMBRIS P., ISSANCHOU S., 2009: Effect of fibre information on consumer willingness to pay for French baguettes. Food Quality and Preference, vol. 20, s. 343-352.

HEENAN S., DUFOUR J.P., HARVEY W., DELAHUNTY C., 2008: The Sensory Quality of Fresh Bread: Consumers' Perceptions, Descriptive Attributes, and Volatile Composition. Food Research International, vol. 41, s. 989-997.

HELLYER N.E., FRASER I., HADDOCK-FRASER J., 2012: Food choice, health information and functional ingredients: An experimental auction employing bread. Food Policy, vol. 37, s. 232-245.

STEPTOE A., POLLARD T.M., WARDLE J., 1995: Development of a measure of the motives underlying the selection of food: the Food Choice Questionnaire. Appetite, vol. 25, s. 267-284.

VERBEKE W., 2006: Functional foods: Consumer willingness to compromise on taste for health? Food Quality and Preference, vol. 17, s. 126-131.

VASSALLO M., SABA A., ARVOLA A., DEAN M., MESSINA F., WINKELMANN M., CLAUPEIN E., LÄHTEENMÄKI L., SHEPHERD R., 2009: Willingness to use functional breads. Applying the Health Belief Model across four countries. Appetite, vol. 52, s. 452-460.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora