The influence of the enhanced nutritional value on the willingness to pay for products of animal origin

Main Article Content

Anna Olewnik-Mikołajewska
Krystyna Gutkowska
Dominika Guzek
Dominika Głąbska


Keywords : products of animal origin, consumer choice, products with enhanced nutritional value, willingness to pay
Abstract
The aim of the study was to verify the hypothesis that consumers are willing to pay more for products with enhanced nutritional value. In order to verify it, the survey was conducted using direct “face to face” interview in the technology of Paper and Pencil Interview, on a representative nationwide sample of 1,000 respondents. It was found that consumers are far more willing to pay more for high health promoting properties products than for products with enhanced quality or enhanced nutritional value. It may be indicated, that even in the east regions of Poland (characterized by the worse economic situation, than central regions of Poland), there is an important potential to market such products. The study confirm the limited understanding of the labeling information about nutritional value. As a consequence it may be a prerequisite to reformulate marketing messages to obtain better communication with the consumer.

Article Details

How to Cite
Olewnik-Mikołajewska, A., Gutkowska, K., Guzek, D., & Głąbska, D. (2016). The influence of the enhanced nutritional value on the willingness to pay for products of animal origin. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (114), 157–167. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2016.114.28
References

COPPOLA A., VERNEAU F. 2010: Naturalness and Consumer Choices: The Case of Microfiltered Milk. http://centmapress.ilb.uni-bonn.de/ojs/index.php/proceedings/article/viewFile/49/47.

GUTKOWSKA K., KOWALCZUK I., SAJDAKOWSKA M., ŻAKOWSKA-BIEMANS S. 2014a: Innowacyjność konsumentów wobec produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego (na podstawie badań jakościowych). Marketing i Rynek, 21, 8, 1075-1081.

GUTKOWSKA K., JANKOWSKI P., SAJDAKOWSKA M., ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KOWALCZUK I. 2014b: Kryteria różnicujące zachowania konsumentów wobec produktów żywnościowych na przykładzie mięsa i przetworów mięsnych. ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 5 (96), 85-100.

GUTKOWSKA K., ŻAKOWSKA-BIEMANS S., SAJDAKOWSKA M. 2008: Preferencje konsumentów w zakresie możliwych do zastosowania innowacji produktów tradycyjnych, [w:] D. Kołożyn-Krajewska i Z. Dolatowski (red.), Tradycyjne i regionalne produkty i technologie w żywieniu człowieka. Lublin.

KOWALCZUK I., GUTKOWSKA K., SAJDAKOWSKA M., ŻAKOWSKA-BIEMANS S., KOZŁOWSKA A., OLEWNIK-MIKOŁAJEWSKA A. 2013: Innowacyjny konsument żywności pochodzenia zwierzęcego. ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 5 (90), 177-194.

SAJDAKOWSKA M., GUTKOWSKA K., ŻAKOWSKA-BIEMANS S. 2014: Skłonność konsumentów do płacenia wyższej ceny za innowacyjne produkty żywnościowe w kontekście metodologii WTP. Marketing w Praktyce. 10, 27-32.

TACKIE N., JANNETTE B., ADU-GYAMFI A. 2015: The impact of socioeconomic factors and meat attributes on Willingness To Pay for locally or regionally produced livestock products in Alabama. Journal of Economics and Sustainable Development, 6, 12, 140-153.

TAPSELL L. 2007: Meat in the context of the whole diet: A social and cuisine perspective. Nutrition & Dietetics, 64, 108-110.

TARABELLA A., BURCH B. 2016: Aware food choices: bridging the gap between consumer knowledge about nutritional requirements and nutritional information. Springer Briefs in Food, Health and Nutrition.

WRAY J. 2003: Four P's, four C's and the consumer revolution. The Educational Society for Resource Management.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles
Most read articles by the same author(s)
1 2 > >>