Selected aspects of beef consumption in the region with unfavourable macroeconomic indicators

Main Article Content

Krystyna Gutkowska
Agnieszka Batóg
Marta Sajdakowska


Keywords : consumer, beef consumption, unfavourable macroeconomic indicators, Świętokrzyskie voivodeship
Abstract
The purpose of the study was to determine the specific behaviour of consumers living in the Świętokrzyskie voivodship towards beef, both in terms of frequency, the size and the reasons of its consumption and other aspects of the consumers’ nutrition behaviour. The analysis of secondary data and the results of survey conducted in the period between February of 2013 and September of 2014 confirmed that irrespective of the macroeconomic situation of the region, the level of beef consumption in the households located in this region is influenced by statistically significant variables, such as: age, education, occupation, number of children under 18 years of age. However, it is not noticed that households in the voivodship with unfavourable macroeconomic indicators had a statistically significant relationship of beef consumption frequency with the household income situation. Nevertheless, there is a nationwide presence of such correlation, indicating that the higher the household income is, the higher the consumption of beef. The lack of this relationship documented in studies conducted in the Świętokrzyskie voivodship can be explained in this region of the country by the more clear tradition of beef eating. This assumption is also confirmed by the observations in the study referring to the higher than the average percentage of dissatisfied consumers with the current level of beef consumption in their households.

Article Details

How to Cite
Gutkowska, K., Batóg, A., & Sajdakowska, M. (2017). Selected aspects of beef consumption in the region with unfavourable macroeconomic indicators. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (118), 111–126. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2017.118.20
References

Biuletyn statystyczny 2005, GUS, Warszawa 2006.

BYWALEC Cz., 2007: Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, PWN, Warszawa.

CBOS, 2005: Upodobania kulinarne, nawyki żywieniowe i zachowania konsumenckie Polaków, Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2005/K_173_05.PDF.

EVANS A., 2009: The Feeding of the Nine Billion. Global Food Security for the 21st Century, Chatham House Report 7, London, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.170.1355&rep=rep1&type=pdf.

GUTKOWSKA K., KOSICKA-GĘBSKA M., BATÓG A., 2012: Zachowania polskich konsumentów wobec wołowiny w świetle wyników badań CATI, [w:] K. Gutkowska (red.), Możliwości rozwoju rynku wołowiny w Polsce w kontekście zachowań konsumentów wobec mięsa - odniesienia międzynarodowe, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 54-67.

GUTKOWSKA K., KOSICKA-GĘBSKA M., SAJDAKOWSKA M., ŻAKOWSKA-BIEMANS S., GUZEK D., 2016: Poziom i uwarunkowania spożycia wołowiny w polskich gospodarstwach domowych na tle tendencji światowych, [w:] J. Wierzbicki, A. Wierzbicka, K. Lendzion, A. Wierzbicka (red.), Standardy mięsa wołowego, wydanie rozszerzone, Wydawnictwo PZPBM, Warszawa, 2-26.

GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2008: Zachowania młodych konsumentów na rynku żywności - wybrane aspekty, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

HONKANEN P., 2010: Food preference based segments in Russia, Food Quality and Preference 21(1), 65-74.

JANOŚ-KRESŁO M., MRÓZ B. (red.), 2006: Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

KOSICKA-GĘBSKA M., 2013: Zachowania polskich konsumentów na rynku wołowiny, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

KUBICKOVA L., ŠERHANTOVA V., 2005: Analysis of Changes in Meat and Meat Products Consumption in the Czech Republic in the Past Ten Years, Agricultural Economics of Czech 51(9), 395-401.

McNEILL S.H., HARRIS K.B., FIELD T.G., VAN ELSWYK M.E., 2012: The evolution of lean beef: Identifying lean beef in today's U.S. marketplace, Meat Science 90, 1-8.

Meat Atlas. Facts and figures about the animals we eat, 2014: Heinrich Böll Foundation, https://www.foeeurope.org/sites/default/files/publications/foee_hbf_meatatlas_jan2014.pdf.

MROCZEK R., 2010: Wyzwania i bariery produkcji mięsa w Polsce, Przemysł Spożywczy 64(3), 2-6.

MOSKALIK B., WIELICKA A., 2006: Konsumpcja mięsa i produktów mięsnych, Rynek Wewnętrzny, czerwiec, 238-234.

Niepublikowane raporty z badań konsumenckich realizowane w zadaniu nr 1. "Analiza popytu na mięso wołowe w Polsce" w latach 2013-2014 w ramach projektu "ProOptiBeef".

O'NEIL C.E., ZANOVEC M., KEAST D.R., FULGONI V.L., NICKLAS T.A., 2011: Nutrient contribution of total and lean beef in diets of US children and adolescennts: National Health and Nutrition Examination Survey 1999-2004, Meat Science 87, 250-256.

Opracowanie sygnalne GUS 2015, Warszawa 2016.

PERENC J., 2010: Ekonomiczne determinanty zachowań współczesnych nabywców, Zeszyty Naukowe Uniwersytet Szczeciński 609, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 16, 289-308.

PIEKUT M., 2008: Spożycie mięsa i przetworów mięsnych w gospodarstwach domowych, Gospodarka Mięsna 11, 14-17.

RUDNICKI L., 2004: Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.

Rocznik statystyczny rolnictwa, GUS, Warszawa 2010, 2014, 2015, 2016.

Rynek mięsa - stan i perspektywy. Analizy rynkowe, IERiGŻ-PIB, ARR, MRiRW 50/2016.

ŠTIKOVÁ O., SEKAVOVÁ H., MRHÁLKOVÁ I., 2009: Vliv socio-ekonomických faktorů na spotřebu potravin, Ústav zemědělské ekonomiky a informací, Praha.

ŚWIATOWY G., 2006: Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa.

ŚWIETLIK K., 2014: Dylematy rozwoju konsumpcji żywności w warunkach niestabilnej koniunktury, Konsumpcja i Rozwój 3(8), 3-15.

WOŚ J., RACHOCKA J., KASPEREK-HOPPE M., 2011: Zachowania konsumentów - teoria i praktyka, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań.

WYNESS L., WEICHSELBAUM E., O'CONNOR A., WILLIAMS E.B., BENELAM B., RILEY H., STANNER S., 2011: Red meat in the diet: an update, Nutrition Bulletin 36, 34-77.

ŻELAZNA K., KOWALCZUK I., MIKUTA B., 2002: Ekonomika konsumpcji - elementy teorii, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles
Most read articles by the same author(s)
1 2 > >>