Polish consumers’ expectations towards information on the packaging of beef

Main Article Content

Katarzyna Cieszyńska
Krystyna Gutkowska
Jerzy Wierzbicki
Sylwia Żakowska-Biemans


Keywords : consumer expectations, quality, information on packaging, information on label
Abstract
In Poland, meat is sold mostly in unpackaged form. However, due to the changing needs of the clients who look for convenience, packaged beef is gaining popularity. Consumers become more interested in the information placed on the packaging. According to the research, the consumers are willing to read information concerning the quality class of the meat, as well as the price. Moreover, the clients pay attention to the quality labels and potential influence of the beef consumption on their health.

Article Details

How to Cite
Cieszyńska, K., Gutkowska, K., Wierzbicki, J., & Żakowska-Biemans, S. (2015). Polish consumers’ expectations towards information on the packaging of beef. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika I Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (112), 33–46. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2015.112.46
References

BARREIRO-HURLÉ J., GRACIA A., DE-MAGISTRIS T., 2009: Market implications of new regulations: impact of health and nutrition information on consumer choice. Span J. Agric. Res. 7(2), 257-268.

BERNUÉS A., OLAIZOLA A., CORCORAN K., 2003: Labelling information demanded by European consumers and relationships with purchasing motives, quality and safety of meat. Meat Science, 65(3), 1095-1106, http://doi.org/10.1016/S0309-1740(02)00327-3.

MCAFEE A.J., MCSORLEY E.M., CUSKELLY G.J., MOSS B.W., WALLACE J.M.W., BONHAM M.P., FEARON A.M., 2010: Red meat consumption: an overview of the risks and benefits. Meat Sci. 84(1), 1-13.

GRUNERT K.G., 1997: What's in a steak? A cross-cultural study on the quality perception of beef. Food Quality and Preference 8(3), 157-174.

GRUNERT K.G., 2006: Future trends and consumer lifestyles with regard to meat consumption. Meat Science 74(1), 149-160.

GRUNERT K.G., BREDAHL L., BRUNSŘ K., 2004: Consumer perception of meat quality and implications for product development in the meat sector - a review. Meat Science 66(2), 259-272.

HENCHION M., MCCARTHY M., RESCONI,V. C., & TROY, D., 2014: Meat consumption: Trends and quality matters. Meat Science, 98(3), 561-568. http://doi.org/10.1016/j.meatsci.2014.06.007.

LATVALA T., KOLA, J., 2003: Impact of Information on the Demand for Credence Characteristics. International Food and Agribusiness Management Review 5, 2 (2002).

MCAFEE, A.J., MCSORLEY, E.M., CUSKELLY, G.J., MOSS, B.W., WALLACE, J.M.W., BONHAM, M.P., FEARON, A.M., 2010: Red meat consumption: an overview of the risks and benefits. Meat Sci. 84(1), 1-13.

MAISON D.I, NOGA-BOGOMILSKI A., 2007: Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 153-178.

NIKODEMSKA-WOŁOWIK A.M.,1999: Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa.

POLKINGHORNE R., THOMPSON J.M., WATSON R., GEE A., PORTER M., 2008: Evolution of the Meat Standards Australia (MSA) beef grading system. Animal Production Science 48(11), 1351-1359.

RIPOLL G., ALBERTÍ P., CASASÚS I., BLANCO M., 2013: Instrumental meat quality of veal calves reared under three management systems and color evolution of meat stored in three packaging systems. Meat Science 2(93), 336-34.

SAKOWSKA A., KONARSKA M., GUZEK D., GŁĄBSKA D., WIERZBICKA A., 2014: Charakterystyka wybranych systemów pakowania mięsa w odniesieniu do preferencji konsumentów i aspektów ekonomicznych. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego 14(2), 203-213.

VERBEKE W., FREWER L. J., SCHOLDERER J., DE BRABANDER H.F, 2007: Why consumers behave as they do with respect to food safety and risk information. Analytica Chimica Acta 586(1), 2-7.

VERBEKE W., WARD R.W, 2006: Consumer interest in information cues denoting quality, traceability and origin: An application of ordered probit models to beef labels. Food Quality and Preference, 17(6), 453-467, http://doi.org/10.1016/j.foodqual.2005.05.010.

WALKOWIAK M., 2007: Zachowania konsumentów na rynku mięsa i przetworów mięsnych oraz wynikające z nich rekomendacje dla producentów i handlowców. Praca doktorska, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW, Warszawa 2007.

WOJNAR J., KASPRZYK B., 2014: Tendencje i prognozy w spożyciu mięsa w Polsce w latach 1989-2016. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, tom XVI, Zeszyt 4, 335-340.

ZAWADZKA D., 2015: Rynek mięsa - stan i perspektywy. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.

Rozporządzenie parlamentu europejskiego i rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz.U.UE.L.2011.304.18).

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles
Most read articles by the same author(s)